Yosemite National Parc

Dag 1:

We zijn weer 2 dagen verder. Afgelopen dinsdag zijn we vanuit Las Vegas vertrokken richting Yosemite National Parc naar de Lakes. De rit was lang en in het begin saai. We vertrokken met 38 graden uit Las Vegas en een uur later zaten we in Death Valley. Daar wil je echt niet met pech komen te staan. Ik moest even een plasstop maken en stapte in de woestijn van Death Valley uit. Mijn jongeheer kreeg gelijk een kleurtje want het was niet normaal zo heet als het in Death Valley is. Ik heb het in eerdere blogs al over een warme föhn gehad…dit was een hete föhn die op volle toeren op je aan het blazen is. Het was er 48 graden….echt heel heet en gewoon niet normaal om daar gezellig rond te lopen.

Uiteindelijk kwamen we in de buurt van Yosemite National Parc. Hoe dichter we in de buurt kwamen, hoe mooier de omgeving. Via “Inyo National Forrest” kwamen we in Yosemite. Ondertussen stegen we ook, want we klommen zo’n 1,5km en de temperatuur zakt dan ook gelijk naar een graad of 20.

Toen we vorige week in ons eerste natuurpark reden (Yoshua Tree National Park) heeft een Ranger ons daar aangeraden een seizoenspas te kopen voor de national parcs. Elk bezoekje aan een park kost je $30 per auto. Zo’n kaart kost je $80 per auto, maar dan kan je een jaar lang op vertoon ervan gratis alle parken mee in. Tot nu toe heeft de kaart ons al heel wat opgeleverd gezien we al 5 parken bezocht hebben…. goeie deal dus.

Eenmaal aangekomen bij het hotel was het weer qua omgeving geweldig. Ons eerste hotel was een oude ski lodge. Het was een ski gebied en de bergen daar stonden nog in de sneeuw. We hebben deze dag niet veel gedaan gezien we rond 19.30 aankwamen. We zijn met zijn allen lekker even het dorpje ingegaan om wat te eten en daarna zijn we gaan slapen. We moesten wel van het hotel personeel de auto helemaal vrij maken van etenswaren omdat het voorkomt dat beren de auto’s open slopen als ze eten ruiken.

Dag 2:

We zijn rond 10.00 weer vertrokken richting ons 2e hotel in Yosemite National Parc. Nu gingen we richting de Valley. Omdat we nu maar 3 uur hoefden te rijden hebben we op de weg er naartoe veel aan sight seeying gedaan. De omgeving had echt weer het bekende “Wauw” effect. De bossen in combinatie met de hoge bergen blijven indruk maken. Sowieso is het zo mooi dat je steeds op een paar uur rijden in zoveel verschillende landschappen komt. Van kurk droog en woestenij tot bergen en vandaag dus mooie kraak en kraakheldere meren en we hebben zelf in de sneeuw gestaan.

We hebben watervallen gezien en veel mooie foto’s gemaakt. Voor de Schoentjes was de dag even wat minder omdat de 1 in Las Vegas was gaan zwemmen met zijn niet water dichte iPhone in zijn broekzak 😂….De ander besloot vandaag dat haar iPhone wel in het meer van “Twin Lakes” onderwater foto’s kon maken 😒. 1 iPhone is kaput….De ander heeft hem nog netjes kunnen afsluiten en heeft hem direct in een zak rijst gestopt. We hebben dus hoop dat die het gaat overleven.

Na een paar 100 km te hebben gereden (nog steeds in het zelfde park), hebben we een D tour genomen. Maximaal 5 maanden per jaar is de daar bekende “Tioga pass” open. Een weg die doorgaans dicht is vanwege de sneeuw. Gelukkig is hij begin deze maand open gegaan dus we hebben hem gelijk genomen. Hierdoor konden we bij de ” Tuolumne Groves” komen. Hier zijn we een stuk gaan wandelen en na 1,5 km te hebben gelopen kwamen we bij de bekende “Sequoia Trees”. Dit zijn bomen waar je met 5 volwassen mensen omheen kan staan en nog elkaars handen niet raakt. Mooi is dat deze bomen ook rood (de stam) van kleur zijn. Ook een leuk weetje is dat een groot gedeelte van dit immens grote bos ook gecontroleerd in de fik wordt gestoken. Dit omdat Sequoia Trees zichzelf het best voortplanten als ze verbrand zijn. Er komen dan door de hitte zaadjes vrij wat weer nieuwe bomen maakt. De in de fik gestoken bomen herstellen zicht weer.

Toen we terug kwamen bij de auto hadden wij een vervelende verrassing. We stonden blijkbaar op een bus stop, dus hadden alle daar 20 geparkeerde auto’s een bekeuring van 130 dollar. Wij dus ook 😤. Weer onderweg veel borden gezien dat je niet hard mag rijden omdat er beren kunnen oversteken. Helaas hebben we ze niet gezien. Ook veel waarschuwingsborden dat je veel lawaai moet maken en stenen moet gooien als je wandelt en bergleeuwen tegen komt. Helaas waren Rob en ikzelf de enige echte oranje leeuwen want verder was er geen bergleeuw te zien.

Het laatste ritje naar ons hotel was nog steeds adembenemend. We waren inmiddels op 9000ft (+/- 3,1km hoog) met mega veel haarspeldbochten. Rond 18.00 kwamen we bij ons laatste hotel aan in Yosemite Valley. We zijn op aanraden van een local hier in de buurt bij de “The Peppery” gaan eten waar ze van alles hebben….beer, burgers, chicken, pizza…heeeeeerlijk was het. We blijven hier 1 nacht. Omdat we vandaag zoveel gezien hebben gaan we morgen gewoon relax ontbijten en dan vertrekken we richting San Francisco. Dit ligt op 3 uur rijden en het is daar 10 graden kouder dan hier. We gaan dus van 29 naar 19 graden en we zullen de lange broeken er voor het eerst bij moeten pakken.